Elke dag gaan wij op avontuur. Spelenderwijs komen wij meer te weten over de wereld rondom ons.

Dag in de klas

8.15 u.    bewaking op de speelplaats

8.25 u.    bel singnaal gaat kleuters gaan in de rij staan bij hun juf 

8.35 u.    onthaal in de klas

(schooltas leeg maken, naar toilet gaan, goedemorgen zeggen, ochtendlied zingen)

8.55 u.    gezamelijke kringactiviteit

(verhaal voorlezen, gezamelijk spel, wiskundige activiteiten, wereldoriëntatie, muzische activiteit,...)

9.35 u.    naar toilet/ fruit eten en drinken/ jas aandoen

10. u.       speeltijd 

10.15 u.   naar toilet / activiteit in de klas

(spel in de verschillende hoekjes naar keuze + begeleide activiteit)

11. u         gezamelijke korte activiteit in de klas

11.50 u.    klaarmaken voor de eetzaal

(naar toilet, drinkbus nemen,....)

12.05 u.    middag/ jas aandoen/ speeltijd

13.20 u.    onthaal in de klas

(jas uitdoen / naar toilet/ korte gezamelijke activiteit)

13.35 u.    Vrij spel

(spelen in de hoekjes naar keuze + begeleide activiteiten)

14.15 u.    opruimen/naar toilet/ jas aandoen

14.25 u.    speeltijd

14.40 u.     klaar maken

( schooltas nemen/ nog eens drinken/ alles in de schooltas)

14.50 u.    gezamelijke korte activiteit
15.15 u.    naar huis of naar de bewaking

De dagen van de week hebben bij ons iedere dag een andere kleur:

 
Elke ochtend zeggen we goedemorgen aan Jules en zingen we steeds dezelfde liedjes,…

Zo verloopt onze dag steeds hetzelfde totdat we Jules tot morgen zeggen en onze peuters naar huis gaan.

Aanbod activiteiten

Knutselwerkjes:

De juf stimuleert en moedigt de peuters aan om te komen knutselen, maar verplicht niemand.

Het knutselwerkje wordt gemaakt door de peuter, dus verwacht geen mooi afgewerkt knutselwerkje!

Niet het product maar het PROCES TELT!

We doen steeds een schort aan als we werken met verf. Is er toch een vlek op de kleren, gaan we zelf niet wrijven, want dan maken we het erger.

Wiskundige initiatie:

Logisch rangschikken, vergelijken, experimenteren, sorteren, denkspelletjes, hoeveelheden tot 3

Taal:

Verhaal vertellen, taalspelletje, versje aanleren,..

Sociale vaardigheden:

In onze klas zijn verschillende hoeken waar de kleuters kunnen spelen met elkaar en met de juf. Enkele hoekjes: poppenhoek, autohoek, bouwhoek … Spannend he!

Muziek:

Liedjes aanleren, spelen met muziekinstrumenten, dansen ..